Medlemmar

/larses-vaxthus-med-sumer-snow.jpg

Vill du visa din trädgård?

Varje sommar bjuds föreningens medlemmar in att titta på olika trädgårdar. Vill du visa din trädgård eller känner du någon som har en trädgård att visa? Det spelar ingen roll om trädgårdens ägare är medlem i föreningen eller inte.
Kontakta då Mona Erkers, tel 0247-109 79 eller 073-223 29 95.

/leksands-trgfor-logga-blaklocka-farg-liten.jpg

Höstbrev 2017
från Leksands trädgårdsförening

Hej, odlarvänner!

” Farväl, min sommar! Här i höga Norden kort var besöket; du gör nu som förr.
I dimmor faller hösten över jorden och klappar frusen på min stängda dörr.”

Esaias Tegnér

Esaias Tegnérs dikt passar kanske känslan efter sommaren 2017, som bjöd på några få dagar med sol och värme.  En av de dagarna inträffade årets höjdpunkt för föreningen, firandet av  föreningens 40-åriga tillblivelse. Vi höll en hejdundrande jubileumsfest med sång, musik, tal och tårtbuffé i skolträdgården tillsmmans med ca 100 personer, både medlemmar och icke medlemmar. Vår kulturchef Pär Ohlsson invigningstalade och spelade fiol, Göran Greider kåserade i ”Tankar om trädgård”. Vi sjöng nyskriven jubileumsvisa och varje deltagare fick en nyutgiven jubileumsskrift (sammanställd av Boel Tengnér). Vi avslutade festen med att plantera ett aroniaträd vid skolträdgården, skänkt av Kulturhuset. Därefter besökte vi och lade buketter på tre av föreningens grundares gravplatser. Tack alla som deltog och gjorde dagen till ett fint minne.

Odlingssäsongen började i januari med filmvisning och har sedan löpt på hela året med de sedvanliga aktiviteterna varje månad. Intressant föreläsare efter vårmarknaden i maj på Sveasalen var Lars Krantz, som berättade om ”Min trädgård som livets verkstad”. Plantloppisen i juni i skolträdgården växer för varje år, många är det som hittar dit! Årets trädgårdsvisningar blev fortsatt välbesökta och intressanta. Barbro Johanssons koncept med visning på försäsong och vid skördetid kändes som en rolig uppföljare hos en fantastisk grönsaksodlare. Tack alla ni som tagit emot oss i er trädgård. Hoppas den som känner sig beredd att visa oss runt i sin trädgård hör av sig till trädgårdsgruppen. Årets resa gick till Farbror Grön i Västerås och Åsby Hem och trädgård. Färdledningen sköttes av Maria Lindberg med den äran. Stort TACK, Maria.  Kom gärna med förslag på resmål för nästa år till styrelsen.

Kommande aktiviteter:

Onsdagen den 27 september klockan 18.00 är du välkommen till Leksands kulturhus. Då berättar författaren Lena Nygårds om Rällsjö Brita, visar bilder och säljer signerade exemplar av boken "Rällsjö Brita är mitt namn". Arrangemanget ordnas av Kulturhuset.

Lördagen den 7 oktober blir det säsongsavslutning i skolträdgården kl 11.00–15.00, då förbereder vi trädgården inför vintern. Föreningen bjuder deltagarna på kaffe och smörgås. Önskar du odlingslott under nästa år, kom då till trädgården eller meddela någon i styrelsen snarast, så kan vi ordna det.

Söndagen den 8 oktober kl 9.30–16.00 är du välkommen till Staberg, där trädgårdsföreningar i Dalarna i samarbete bjuder in till föredrag om Trädgårdsdesign. Se annons och anmälningsblankett i din personliga e-post.

Lördagen den 14 oktober kl 12.00–14.00 i Karlfeldtsrummet, Leksands bibliotek, visas hur man tar hand om sina fröer och ges odlingsråd av Agneta Magnusson och Yngve Mauritsson. Där ges även information om ”Låna frö på bibblan” inför nästa år.

I jan–febr 2018 kommer det troligen en förfrågan om du vill köpa benmjöl genom trädgårdsamatörerna i stor säck om 30 kg till ett bra pris.  Förfrågan kommer på din e-post. Håll utkik.

Alla medlemmar är välkomna med tips och idéer vad vi kan förändra, göra bättre eller hitta på nya aktiviteter. Ring då någon i styrelsen eller skriv ett meddelande på vår e-postadress: leksandstradgardsforening@gmail.com.

Kom ihåg att meddela ändring av adress, telefonnummer eller e-postadress för att få all information som föreningen förmedlar. Kontakta kassör Monica Rönnkvist, mobiltelefonnummer 070-362 90 09, för uppdatering.

Medlemsavgift 120 kr insättes på bankgiro 864-4205 årligen före 15 mars för att få rösta vid årsmöte och att få all information och delta vid alla aktiviteter. Hoppas verksamheten kan fortsätta i samma omfattning i många år ännu.

Vi ser fram emot ett nytt spännande odlingsår 2018 och önskar er en skön höst

Styrelsen/ Mona Erkers

Ordförande Mona Erkers, 0247-109 79, 070-223 29 95, vastanvik@gmail.com
Kassör Monica Rönnkvist, 070-362 90 09
Ansvarig skolträdgården May Nygårds, 0247-105 82, 073-678 53 12

Styrelsen genom Mona Erkers

---------------------------------------------------------------------------

/miljopris-sammilsdal.jpg /miljoprisoverlamnande.jpg
Centerpartiets styrelse och trädgårdsföreningen i Sammilsdals skolträdgård. Ordförande
Mona Erkers tar emot miljöprisdiplom från kommunalrådet/styrelseordförande Ulrika Liljeberg.

/miljopris-centern-o-tgf.jpg/miljopris-fikastund.jpg
Centerpartiets styrelse och Leksands trädgårdsförenings styrelse, som dricker kaffe/te och äter kakor bakade av trädgårdsföreningens styrelsemedlemmar.

Miljöpris 2014

3 juni fick föreningen mottaga Centerpartiet i Leksands miljöpris, som bestod av ett diplom samt 3.000:-. Motivering: ”För ert långa arbete med att sprida intresset för bl a ekologisk odling, både i teori och praktik. För ert stora engagemang i att bevara och utveckla kunskap om allt från fröer, plantor och blommor till lökar och bönor. Ni bidrar med er odlarglädje till ett vackrare och på många sätt rikare Leksand som gagnar vår miljö på ett mycket positivt sätt.” Hela centerpartiets styrelse deltog vid diplomutdelningen, som skedde vid föreningens skolträdgård vid Sammilsdalskolan. Föreningens medlemmar hade ordnat med kaffe/te och bakat kakor.