Medlemmar

/larses-vaxthus-med-sumer-snow.jpg

Vill du visa din trädgård?

Varje sommar bjuds föreningens medlemmar in att titta på olika trädgårdar. Vill du visa din trädgård eller känner du någon som har en trädgård att visa? Det spelar ingen roll om trädgårdens ägare är medlem i föreningen eller inte.
Kontakta då Mona Erkers, tel 0247-109 79 eller 073-223 29 95.

/leksands-trgfor-logga-blaklocka-farg-liten.jpg

Höstbrev 16 september 2019
från Leksands trädgårdsförening

”Att ha jordiga händer är inte att vara smutsig… det är att ha en bit av livet i sin hand.” (Okänd)

Högsäsongen för odlare är över för i år. Visst har sommaren känts lång och i odlingshänseende bra. Vi får nu krypa inomhus, tända ljus och fundera över hur vi vill ha det nästa år. Men ännu är inte föreningens program för året slut.

Vi kan glädja oss åt ännu en trädgårdsvisning, där odling av grönsaker är temat. Vi får komma till Anna i Skeberg den 17 september kl 17.00 för att se hennes satsning på grönsaksodling. Anna är deltidsboende i Skeberg sedan fem år.

Fröträff på bibblan 2019 blir det lördag 12 oktober kl 12.00 i Karlfeldtsrummet på Leksands bibliotek. Då visar Agneta Magnusson och Yngve Mauritsson hur man tar hand om sina fröer och ger odlingsråd.

Håll ögonen öppna för eventuellt kan Anja Tengnér ge oss en repris på kursen mjölksyrajäsning av grönsaker i höst. Finns något intresse för dettta? Hör av dig till Mona Erkers snarast i så fall.

Skolträdgården behöver nya deltagare ur medlemsleden (eller genom nya medlemmar). Vi önskar så klart hålla odlingarna i gång på den vackra oasen i Sammilsdalsgropen.  Är du intresserad av att delta i gemenskapen och vill odla, hör av dig till någon i styrelsen.

Har du idéer eller tips om exempelvis trädgårdsbesök, föreläsare eller kurser, hör av dig till någon i styrelsen!

Medlemskap
Har du förnyat ditt medlemskap för år 2019? Detta för att du ska finnas med i registret och få all information om föreningens aktiviteter. Om du haft problem med att få information från föreningen, kontrollera att rätt adress, e-post och/eller telefonnummer är registrerat. Vid ändring av adress, epost och/eller telefonnummer meddela Monica Rönnkvist
Årsavgift 120 kr insättes på bankgiro 864-4205. Glöm ej ange namn, adress och eventuell e-postadress.

Kontaktvägar: Monica Rönnkvist, kassör, monickvist @ gmail.com, tel 070-362 90 09
Mona Erkers, ordförande, vastanvik @ gmail.com, tel 070-223 29 95
May Nygårds, ansvarig skolträdgården, tel 079-341 28 21
Leksands trädgårdsförening: leksandstradgardsforening @ gmail.com
Hemsida: http//www.leksandstradgardsforening.n.nu

Tack för deltagande i våra aktiviteter, välkommen tillbaka nästa år!
Styrelsen genom Mona

---------------------------------------------------------------------------

/miljopris-sammilsdal.jpg /miljoprisoverlamnande.jpg
Centerpartiets styrelse och trädgårdsföreningen i Sammilsdals skolträdgård. Ordförande
Mona Erkers tar emot miljöprisdiplom från kommunalrådet/styrelseordförande Ulrika Liljeberg.

/miljopris-centern-o-tgf.jpg/miljopris-fikastund.jpg
Centerpartiets styrelse och Leksands trädgårdsförenings styrelse, som dricker kaffe/te och äter kakor bakade av trädgårdsföreningens styrelsemedlemmar.

Miljöpris 2014

3 juni fick föreningen mottaga Centerpartiet i Leksands miljöpris, som bestod av ett diplom samt 3.000:-. Motivering: ”För ert långa arbete med att sprida intresset för bl a ekologisk odling, både i teori och praktik. För ert stora engagemang i att bevara och utveckla kunskap om allt från fröer, plantor och blommor till lökar och bönor. Ni bidrar med er odlarglädje till ett vackrare och på många sätt rikare Leksand som gagnar vår miljö på ett mycket positivt sätt.” Hela centerpartiets styrelse deltog vid diplomutdelningen, som skedde vid föreningens skolträdgård vid Sammilsdalskolan. Föreningens medlemmar hade ordnat med kaffe/te och bakat kakor.