Medlemmar

/larses-vaxthus-med-sumer-snow.jpg

Vill du visa din trädgård?

Varje sommar bjuds föreningens medlemmar in att titta på olika trädgårdar. Vill du visa din trädgård eller känner du någon som har en trädgård att visa? Det spelar ingen roll om trädgårdens ägare är medlem i föreningen eller inte.
Kontakta då Mona Erkers, tel 0247-109 79 eller 073-223 29 95.

/leksands-trgfor-logga-blaklocka-farg-liten.jpg

Vårbrev 30 januari 2019
från Leksands trädgårdsförening

Mörkaste tiden på året är passerad, kanske Du har sått de första små fröna av paprika eller chili. Vi odlare längtar ju efter att få sätta igång inför nästa säsong.

Huvudlinjerna för årets verksamhet i föreningen är nu lagda, men det finns alla möjligheter att fylla på med sådant som du, som medlem, skulle vilja få ut av föreningen. Tänk till och ge oss i styrelsen en signal om tankar och idéer du har. Vad kan vi tillsammans förändra och förbättra? En förening är ju sina medlemmar och behöver dina åsikter.

Programmet för 2019 är hittills som följer (kontaktuppgifter finns längst ner i brevet):

• Verksamheten ”Låna frö på bibblan” onsdagar kl 17.00–18.00 börjar redan 6 februari. Övriga tillfällen är 6 mars, 3 april och 8 maj. Har du fröer att skänka tar vi tacksamt emot i konten på bibblan (fråga personalen), paketerade och namngivna.
  • Föreningen bjuder in till bildvisning på Kulturhuset lördagen den 23 februari kl 12.00 med bilder från trädgårdsåret 2019, som är sammanställda och visas av Boel Tengnér. Har du och vill dela med dig av bilder från föreningens olika aktiviteter under året, kontakta då Boel snarast.
  • Årsmöte hålls onsdagen den 20 mars kl 18.00 i S:t Persgården. Motioner ska vara styrelsen tillhanda senast 1 mars, sändes till Ann Egnell. För att ha rösträtt ska årsavgiften 120 kr vara betald senast 15 mars.
  • Därefter samma kväll kl 19.00 blir det frömingel i S:t Persgården, då medlemmar är välkomna att sälja sina fröer, sticklingar och annat av trädgårdsintresse. OBS! Säljare – för att skydda borden – tag med en vaxduk.
  • Vårmarknad blir det torsdagen den 2 maj kl 18.00 i Sveasalen, då vi börjar med trädgårdsmarknad och försäljning av plantor, böcker och andra trädgårdsprodukter. De medlemmar som vill vara med och sälja – ingen avgift – ber vi anmäla sig till Ann Egnell senast 17 april. Uppge om du behöver helt bord eller kan dela med någon. Försäljare välkomnas till kl 17.00 för att duka upp.
  • Föreläsning med Björn Engström, trädgårdsmästare och föreläsare sen många år i Enviken, börjar kl 19.00 samma kväll i ämnet ”skadeinsekter i trädgården och vad vi kan plantera för att locka pollinerare”. Björns specialitet är ovanliga perenner, härdiga växter och gammaldags växter. Han skriver också artiklar i olika trädgårdsämnen och släktforskar, håller kurser och föreläser. Medlem fri entré, icke medlem 40 kr.
  • Skolträdgården öppnas igen måndagen den 6 maj kl 18.00 med vårstädning och deltagare bjuds på fika. Varje måndag kl. 18.00 under säsongen träffas kolonilottsinnehavare för arbete i trädgården, alla medlemmar är välkomna att delta. Första måndagen i månaden bjuds på fika. Du som har kolonilott, ge May Nygårds besked före öppnandet om du vill fortsätta odla i skolträdgården, tacksam om vi kan planera verksamheten före 6 maj.
  • Plantloppis vid Skolträdgården hålls lördagen den 8 juni kl 11.00–13.00. Föreningens medlemmar säljer av sitt överskott av plantor och diverse trädgårdsartiklar. Ingen kostnad för säljare, tag med eget bord. Kontakta May Nygårds om du har frågor. Visning av skolträdgården sker i samband med plantloppisen.
  • Trädgårdsloppis i samband med blomsterdag på Hembygdsgårdarna torsdagen den 18 juli kl 11.00–15.00. Återkommer med information om dagen i sommarbrevet.

Trädgårdsvisningar hoppas vi kunna erbjuda medlem även i sommar, men det bygger på att vi får komma till dig med trädgård och vilja att visa dina odlingar. Ingen trädgård är den andra lik och allt som växer är av intresse. Tag mod till dig och kontakta Mona eller Ann-Britt om du vill eller vet någon som vill visa sin trädgård! Visningar annonseras ofta med kort varsel via e-post och på hemsidan, håll dig uppdaterad vad gäller rätt e-postadress. Meddela Mona eller Ann-Britt om du önskar sms-meddelande vid visning.

Det planeras för en endags trädgårdsresa med föreningen även i år. Resan kommer att presenteras i Sveasalen den 2 maj.

Föreningen har som mål att ge medlemmarna ökade kunskaper vad det gäller odling. Tankar finns att i sommar träffas i skolträdgården för att lära oss mera om t ex. kryddväxter. Hoppas kunna återkomma med närmare information om aktiviteten i vår. Dessutom finns tankar om ymp- och beskärningskurs, lieslåtter samt mjölksyrajäsning av grönsaker. Mera information kommer.

Styrelsen önskar komma i kontakt med dig som odlar grönsaker och brukar få ett överskott. Kanske du är intresserad av att sälja på skördefesten på Hildasholm? Det skulle verkligen kännas fint att få till en närodlatförsäljning där. Vi hörs i frågan på årsmötet.

Medlemsavgift för 2019 är som tidigare 120 kr. Sätts in på bankgirokonto 864-4205. Betalas före 15 mars för att ha rösträtt på årsmötet, få meddelanden, kallelser till trädgårdsvisningar och andra arrangemang samt kunna sälja på föreningens loppisar. Bifogar bankgiroblankett nedan.

För att alla meddelanden ska komma medlemmarna till del måste aktuell e-postadress, gatuadress och telefonnummer finnas. Om det ej fungerat till dig under 2018 var snäll och stäm av med Monica Rönnkvist, för att se om uppgifterna i registret stämmer. Vi vill ju att alla i föreningen ska hållas informerade om verksamheten och kunna delta i det som erbjuds. Föreningens hemsida: http://www.leksandstradgardsforening.n.nu/

Kontaktpersoner:
Ordförande:
Mona Erkers, 070-223 29 95, vastanvik @ gmail.com
Sekreterare: Ann Egnell, 070-661 98 09, ann.egnell @ bredband.net, Tällbergsv 5 B, 793 70 Tällberg
Kassör: Monica Rönnkvist, 070-362 90 09, monickvist @ gmail.com
Ansvarig skolträdgården: May Nygårds, 079-341 28 21, 0247-105 82
Bildvisning: Boel Tengnér, 0247-143 39, boel.tengner @ gmail.com

Anmälan trädgårdsvisning: Ann-Britt Gudmundsson, 072-704 89 60

Vi ser fram emot en grönskande vår!
/Styrelsen genom Mona

---------------------------------------------------------------------------

/miljopris-sammilsdal.jpg /miljoprisoverlamnande.jpg
Centerpartiets styrelse och trädgårdsföreningen i Sammilsdals skolträdgård. Ordförande
Mona Erkers tar emot miljöprisdiplom från kommunalrådet/styrelseordförande Ulrika Liljeberg.

/miljopris-centern-o-tgf.jpg/miljopris-fikastund.jpg
Centerpartiets styrelse och Leksands trädgårdsförenings styrelse, som dricker kaffe/te och äter kakor bakade av trädgårdsföreningens styrelsemedlemmar.

Miljöpris 2014

3 juni fick föreningen mottaga Centerpartiet i Leksands miljöpris, som bestod av ett diplom samt 3.000:-. Motivering: ”För ert långa arbete med att sprida intresset för bl a ekologisk odling, både i teori och praktik. För ert stora engagemang i att bevara och utveckla kunskap om allt från fröer, plantor och blommor till lökar och bönor. Ni bidrar med er odlarglädje till ett vackrare och på många sätt rikare Leksand som gagnar vår miljö på ett mycket positivt sätt.” Hela centerpartiets styrelse deltog vid diplomutdelningen, som skedde vid föreningens skolträdgård vid Sammilsdalskolan. Föreningens medlemmar hade ordnat med kaffe/te och bakat kakor.