Medlemmar

/larses-vaxthus-med-sumer-snow.jpg

Vill du visa din trädgård?

Varje sommar bjuds föreningens medlemmar in att titta på olika trädgårdar. Vill du visa din trädgård eller känner du någon som har en trädgård att visa? Det spelar ingen roll om trädgårdens ägare är medlem i föreningen eller inte.
Kontakta då Mona Erkers, tel 0247-109 79 eller 073-223 29 95.

/leksands-trgfor-logga-blaklocka-farg-liten.jpg

Sommarbrev 2018
från Leksands trädgårdsförening

Hej, trädgårdsvänner!

Vi har nu gått in i sommarmånaden juni. Det känns som om vi hoppade över våren och fick sommar direkt efter den snörika vintern, som höll i sig in i mitten av april. Solen och värmen i maj gjorde oss lätt förvirrade och växtligheten fick en kanonstart. Känn dock ingen stress, det jämnar säkert ut sig på slutet. Vi har en lång säsong framför oss.

Trädgårdsvisningar
Vi bjuder som vanligt in till trädgårdsvisningar i sommar. Vi hoppas få besöka 5–6 trädgårdar under säsongen. Kontakta oss om Du vill visa din trädgård eller vet någon, även icke medlem, som vi kan besöka. Trädgårdsvisningar kommer att annonseras via hemsidan och via e-post till er medlemmar, så snart vi får klart från den som vill visa sin trädgård. Har du ingen e-postadress till vårt register, men ändå vill erbjudas visningar, meddela redan nu Mona Erkers på tel 070-223 29 95, så ordnar vi informationssätt. Som vanligt lägger var och en en ”guldtia” vid besöket till den som visar sin trädgård.

Skolträdgården
Det är nu fyrtio år sedan trädgårdsföreningen fick i uppdrag att sköta om skolträdgården, kanske ska vi fira med tårta i år också?
Varje måndag kväll kl 18.00 hela odlingssäsongen träffas odlingslottsinnehavare för att sköta om egna och gemensamma lotter i skolträdgården. Första måndagen i varje månad ordnas fika, du är välkommen att vara med i gemenskapen och utbyta tankar och idéer om odling. Just nu är alla odlingslotter uppodlade, men är du intresserad av odlingslott, anmäl ditt intresse till skolträdgårdsansvariga May Nygård, tel 0247-105 82, så kanske det kan ordnas.

Årets resa
Finns det något intresse för trädgårdsresa? Få anmälningar hittills. Trädgårdsföreningens resa i år den 18 augusti planeras gå till Skattungbyns folkhögskola; ekologisk odling och hållbar livsföring. Vi får se två trädgårdar i omgivningarna, ev hinner vi se slipstensmuseet. Lunch äter vi i Skattungbyn och middag på Famous Moose efter besök på Stackmora trädgård i Orsa. Allt detta + resan i buss med Tony som chaufför, får vi för max 500 kr. Bra jobbat Birgitta och Anja. Anmälan görs senast den 31 juli till Anja, tel 0247-603 49, eller Mona, tel 070-223 29 95.

Blomsterdagen på Leksands hembygdsgårdar
Torsdagen den 19 juli 2018 kl 11.00–15.00 blir det trädgårdsloppis på hembygdsgårdarna i Leksand. Föreningens medlemmar är välkomna att sälja av sitt överflöd, allt som har med trädgård att göra t ex plantor, redskap, konserveringsburkar, saft och sylt. Tag med eget bord, ingen kostnad. Tänk på att arrangemanget är på en hembygdsgård och fordrar varsamhet vad gäller placering och byggnader, undvik t ex synlig plast.
Anmälan görs senast den 10 juli till Boel Tengnér, boel.tengner@gmail.com eller tel 0247-143 39, ansvarig för dagen.

Liekurs med slåtterfest
Även i år erbjuder sig Per-Inge Mill att lära ut hur man slår med lie och tar hand om slåttern. Håll ögonen öppna, då detta kommer att annonseras på hemsidan och via e-post till medlemmarna.

Skörd av Leksandslök
Skörden av Leksandslöken sker vid Leksands hembygdsgårdar fredag 10 augusti kl 10.00 på Larsdagen.

Skördefest på Hildasholm.
Den årliga skördefesten på Hildasholm kommer att genomföras lördag 1 september kl 11.00–16.00.

”Låna frö på bibblan”
Kom ihåg att samla fröer när tiden är inne! Konten på bibblan finns för inlämning. Boka redan nu in 20 oktober kl 11.00 i kalendern, då kommer Agneta Magnusson och Yngve Mauritsson att hålla fröträff i Karlfeldtsrummet på biblioteket, för att lära oss mer om fröer.

Medlemskap
Har du förnyat ditt medlemskap för år 2018? 120 kr insättes på bankgiro 864-4205.
Medlemsavgift ska vara betald senast 30 juni för att du ska finnas med i registret och få all information om verksamheten och kunna delta i föreningens aktiviteter.

Vi önskar oss en skön och grön sommar!!!

Styrelsen genom Mona

---------------------------------------------------------------------------

/miljopris-sammilsdal.jpg /miljoprisoverlamnande.jpg
Centerpartiets styrelse och trädgårdsföreningen i Sammilsdals skolträdgård. Ordförande
Mona Erkers tar emot miljöprisdiplom från kommunalrådet/styrelseordförande Ulrika Liljeberg.

/miljopris-centern-o-tgf.jpg/miljopris-fikastund.jpg
Centerpartiets styrelse och Leksands trädgårdsförenings styrelse, som dricker kaffe/te och äter kakor bakade av trädgårdsföreningens styrelsemedlemmar.

Miljöpris 2014

3 juni fick föreningen mottaga Centerpartiet i Leksands miljöpris, som bestod av ett diplom samt 3.000:-. Motivering: ”För ert långa arbete med att sprida intresset för bl a ekologisk odling, både i teori och praktik. För ert stora engagemang i att bevara och utveckla kunskap om allt från fröer, plantor och blommor till lökar och bönor. Ni bidrar med er odlarglädje till ett vackrare och på många sätt rikare Leksand som gagnar vår miljö på ett mycket positivt sätt.” Hela centerpartiets styrelse deltog vid diplomutdelningen, som skedde vid föreningens skolträdgård vid Sammilsdalskolan. Föreningens medlemmar hade ordnat med kaffe/te och bakat kakor.