Medlemmar

/larses-vaxthus-med-sumer-snow.jpg

Vill du visa din trädgård?

Varje sommar bjuds föreningens medlemmar in att titta på olika trädgårdar. Vill du visa din trädgård eller känner du någon som har en trädgård att visa? Det spelar ingen roll om trädgårdens ägare är medlem i föreningen eller inte.
Kontakta då Mona Erkers, tel 0247-109 79 eller 073-223 29 95.

/leksands-trgfor-logga-blaklocka-farg-liten.jpg

Vårbrev 2018
från Leksands trädgårdsförening

God fortsättning, trädgårdsvänner!

Efter en så rejäl vinter som vi har i år, sägs det ju att det kommer en fin sommar. Vi får bara hoppas det stämmer. Odlarlusten kommer sakta tillbaka igen i takt med att ljuset återvänder till oss. Vill man börja nu, så tycker ju en del fröer om att ha tid på sig, bl a paprika, chili och blomman Törnrosas kjortel.

Aktiviteterna för året börjar med att (samtliga kontaktuppgifter finns längst ner i brevet):

• Verksamheten ”Låna frö på bibblan” kommer i gång tisdag 13 februari kl 17.00–18.30. Övriga träffar blir 6 mars, 3 april och 8 maj. Fröer tas tacksamt emot i frökonten på bibblan, paketerade och namngivna.
  • Föreningen bjuder in till bildvisning på Kulturhuset lördagen den 24 februari kl 12.00 med bilder från jubileumsåret 2017, sammanställda av Boel Tengnér. Har du och vill dela med dig av bilder från föreningens olika aktiviteter förra året, t ex trädgårdsvisning, resa eller jubileumsfest, kontakta då Boel.
  • Årsmöte hålles torsdag 22 mars kl 18.00 i Karlfeldtsrummet i biblioteket. OBS! Ny lokal. Motioner bör vara styrelsen tillhanda senast 1 mars, sändes till Ann Egnell. För att ha rösträtt ska årsavgiften 120 kr vara betald senast 15 mars.
  • Samma kväll, 22 mars kl 19.00 blir det frömingel i ovalen i biblioteket, då medlemmar är välkomna att sälja sina fröer, sticklingar och annat trädgårdsrelaterat. Anmäl till Boel Tengnér om du vill låna ett bord till fröminglet.
  • Vårmarknad blir det tisdag (OBS dag!) 17 april kl 18.00 i Sveasalen. Vi börjar med trädgårdsmarknad kl. 18.00, då försäljning av plantor, böcker och andra trädgårdsprodukter sker. De medlemmar som vill vara med och sälja - ingen avgift - ber vi anmäla sig till Ann Egnell senast 8 april. Uppge om du behöver helt bord eller kan dela med någon. Försäljare välkomnas kl. 17.00 för att duka upp. Kvällen fortsätter med . . .
  • Föreläsning med Helena Kåks, trädgårdsmästare Staberg barockträdgård, börjar kl 19.00 i ämnet ”Om vintern bruka de mycket kål och ärter. Trädgårdsodling i Dalarna genom 400 år”. Du får höra vad människor i Dalarna odlat genom tiderna och om hur vi kan ta vara på vårt fantastiska kulturarv. Medlem fri entré, icke medlem 40 kr.
  • Skolträdgården öppnas igen måndag 7 maj kl 18.00 med vårstädning och deltagare bjuds på fika. Varje måndag kl 18.00 under säsongen träffas kolonilottsinnehavare för arbete i trädgården, alla medlemmar är välkomna att delta. Första måndagen i varje månad bjuds på fika.
  • Plantloppis vid skolträdgården lördag 9 juni kl 11.00–13.00. Föreningens medlemmar säljer av sitt överskott av plantor och div trädgårdsväxter. Ingen kostnad för försäljare, men tag med eget bord. Kontakta May Nygårds om du har frågor. Visning av skolträdgården i samband med plantloppisen.
  • Trädgårdsloppis i samband med blomsterdag på Hembygdsgårdarna torsdag 19 juli kl 11.00–15.00. Återkommer i sommarbrevet om arrangemangets upplägg.
  • På trädgårdsvisningar hoppas vi kunna erbjuda många intressanta besök kommande sommar. Låt oss dela glädjen med att odla med varandra, ingen odling är den andra lik och allas odlingar är intressanta. Kontakta Mona eller Ann-Britt om du vill eller vet någon som vill visa sin trädgård! Visningar annonseras ofta med kort varsel genom e-post och på hemsidan, håll dig uppdaterad vad gäller rätt e-postadress. Meddela Ann-Britt eller Mona ditt telefonnummer om du önskar sms-meddelande vid visning.
  • Årets trädgårdsresa är i planeringsstadiet, närmare presentation blir i Sveasalen 17 april.
  • Föreningsmedlemmar kommer att erbjudas kurser i att syra grönsaker, beskärning och ympning och lieslåtter. Följ oss på hemsidan där information kommer.
  • Vill du köpa benmjöl genom trädgårdsamatörerna i Borlänge kan föreningen förmedla till ett bra pris. Levereras i 30-kilossäck till ett pris av 500:- + frakttillägg 20 kr. Meddela Mona om du vill ha benmjöl senast 14 februari.
  • Medlemsavgift för 2018 är som vanligt 120 kr. Sätts in på bankgirokonto 864 - 4205. Betalas före 15 mars för att ha rösträtt på årsmötet, få meddelanden, kallelser till trädgårdsvisningar och andra arrangemang samt kunna sälja på föreningens loppisar.
  • För att alla meddelanden ska komma medlemmarna till del måste aktuell e-postadress, gatuadress och telefonnummer finnas. Om det ej fungerat för dig under 2017 var snäll och stäm av med Monica Rönnkvist, för att se att uppgifterna i registret stämmer. Vi vill ju att alla i föreningen ska hållas informerade om verksamheten och kunna delta i det som erbjuds.

Ordförande: Mona Erkers, 0247-109 79, 070-223 29 95, vastanvik @ gmail.com
    Kassör: Monica Rönnkvist, 070-362 90 09, monica.ronnkvist @ tele2.se
    Bildvisning, bord vid frömingel: Boel Tengnér, 0247-143 39, boel.tengner @ gmail.com
    Ansvarig skolträdgården: May Nygårds, 0247-105 82, 073-678 53 12
    Sekreterare: Ann Egnell, 070-661 98 09, ann.egnell @ bredband.net, Tällbergsvägen 5 B, 793 70 Tällberg
    Anmälan av trädgårdsvisningsträdgård; Ann-Britt Gudmundsson, 072-704 89 60

Styrelsen genom Mona Erkers
    ---------------------------------------------------------------------------

/miljopris-sammilsdal.jpg /miljoprisoverlamnande.jpg
Centerpartiets styrelse och trädgårdsföreningen i Sammilsdals skolträdgård. Ordförande
Mona Erkers tar emot miljöprisdiplom från kommunalrådet/styrelseordförande Ulrika Liljeberg.

/miljopris-centern-o-tgf.jpg/miljopris-fikastund.jpg
Centerpartiets styrelse och Leksands trädgårdsförenings styrelse, som dricker kaffe/te och äter kakor bakade av trädgårdsföreningens styrelsemedlemmar.

Miljöpris 2014

3 juni fick föreningen mottaga Centerpartiet i Leksands miljöpris, som bestod av ett diplom samt 3.000:-. Motivering: ”För ert långa arbete med att sprida intresset för bl a ekologisk odling, både i teori och praktik. För ert stora engagemang i att bevara och utveckla kunskap om allt från fröer, plantor och blommor till lökar och bönor. Ni bidrar med er odlarglädje till ett vackrare och på många sätt rikare Leksand som gagnar vår miljö på ett mycket positivt sätt.” Hela centerpartiets styrelse deltog vid diplomutdelningen, som skedde vid föreningens skolträdgård vid Sammilsdalskolan. Föreningens medlemmar hade ordnat med kaffe/te och bakat kakor.