Medlemmar

/larses-vaxthus-med-sumer-snow.jpg

Vill du visa din trädgård?

Varje sommar bjuds föreningens medlemmar in att titta på olika trädgårdar. Vill du visa din trädgård eller känner du någon som har en trädgård att visa? Det spelar ingen roll om trädgårdens ägare är medlem i föreningen eller inte.
Kontakta då Mona Erkers, tel 0247-109 79 eller 073-223 29 95.

/leksands-trgfor-logga-blaklocka-farg-liten.jpg

Sommarbrev 2017

Medan vi väntar på att sommaren ska ta nya tag, planerar vi för en riktigt spännande jubileumssäsong. Höjdpunkter blir en hejdundrande jubileumsfest, trädgårdsvisningar och vår endagsresa till Västerås bland mycket annat.

Jubileumsfest med anledning av att trädgårdsföreningen fyller 40 år, hålles i skolträdgården vid Samilsdalsskolan fredagen den 7 juli kl 16.00. Det blir högtidstal av kulturchef Pär Ohlsson, en hel del musik, tårtbuffé och Göran Greider som kåserar. Annons kommer senare på hemsidan. VÄLKOMMEN!!

Har du möjlighet och lust att bidra med en tårta till buffén hör av dig till Mona på tel 070-223 29 95 alt e-post vastanvik@gmail.com senast 1 juli.

Trädgårdsvisningar hoppas vi bli inbjudna till vid 5-6 tillfällen under sommaren. Vi kommer att annonsera dem på hemsidan och via e-post till er medlemmar så snart vi får klart från den som vill visa sin trädgård. Har du inte lämnat e-postadress till vårt register, men ändå vill erbjudas visningar, meddela redan nu till Mona Erkers på tel 070- 223 29 95, så ordnar vi informationssätt. Som vanligt lägger vi en ”guldtia” vid besöket till den som visar sin trädgård.

Skolträdgården vid Sammilsdalskolan är sedan 1978 i föreningens vård. Där träffas medlemmar varje måndag kväll kl 18.00 under sommaren för att sköta egen lott och en del gemensamma odlingar. Första måndagen i varje månad ordnas fika, du är välkommen att vara med i gemenskapen. Är du intresserad av en odlingslott, anmäl då intresse hos trädgårdsansvariga May Nygårds tel 0247–105 82. Inför årets jubileum har skolträdgården rustats med bl a nytt staket, ny kompost och nya trädgårdsmöbler, detta möjligt tack vare bidrag ur ”Levande bygd” från Leksands Sparbank.

Årets resa lördagen den 26 augusti går till Farbror Grön i Västerås samt Åsby hem och trädgård i Hallstahammar. Vi åker som vanligt med Tony som busschaufför. Farbror Grön kallar sig en familj som tillsammans med intresserade odlar mest överallt. Bland annat i stadsmiljö, på landet, inomhus och utomhus, på tak och i fönster, i skogen och i parken. Läs mer på hemsidan www.farbrorgron.blogspot.se

Åsby hem och trädgård är en fantastisk plantskola utanför Hallstahammar i uppvuxen miljö med hus från 1700-talet. På drygt 4.000 kvm samsas tusentals växter, trädgårdsfigurer, inspirationsmiljöer och trädgårdstillbehör. Dessutom finns inredning för inomhusbruk och inomhusväxter. Titta gärna in på deras hemsida: www.asby.nu

Lunch intas på Westerqwarn pub och restaurang. Uppge vid anmälan om ev behov av specialkost.

Pris: Resa, studiebesök och lunch – 550 kr.

Anmälan senast 2 juli till Mona Erkers, tel 0247-109 79, 070-223 29 95 alt vastanvik@gmail.com

Vi hoppas på full buss, så att resan kan bli av. Välkommen, även icke medlem!!!

Trädgårdsveckan i Leksand 17-23 juli. Se särskilt program, tradgardileksand.se samt kommande annonsering.

Trädgårdsloppis torsdagen den 20 juli kl 11.00-15.00 ingår som en del i Tema Trädgårds trädgårdsvecka. Föreningens medlemmar är välkomna att sälja av sitt överflöd, allt som har med trädgård att göra t ex plantor, redskap, konserveringsburkar, saft och sylt. Tag med eget bord. Ingen kostnad. Tänk på att arrangemanget är på en hembygdsgård och fordrar omtanke och varsamhet vad gäller placering och byggnader, undvik t ex synlig plast.

Anmälan görs senast den 9 juli till Boel Tengnér, boel.tengner@gmail.com eller tel 0247-143 39, ansvarig för dagen.

Torsdag 10 augusti kl 10.00. Skörd av Leksandslök vid Leksands hembygdsgårdar.

Lördag 2 september kl 11.00-16.00. Skördefest på Hildasholm

”Låna frö på Bibblan.” Kom ihåg utlåningen på bibblan och se till att samla mycket fröer när tiden är inne för det!

Medlemskap. Påminnelse om förnyat medlemskap för 2017, 120 kr insättes på bankgiro 864-4205, för att få all information om verksamheten och kunna delta i aktiviteter.

Vi önskar varann en härlig och skörderik sommar!

Ordförande Mona Erkers, 0247-109 79, 070-223 29 95, vastanvik@gmail.com
Kassör Monica Rönnkvist, 070-362 90 09, monica.ronnkvist@tele2.se
Ansvarig skolträdgården May Nygårds, 0247-105 82, 073-678 53 12

Styrelsen genom Mona Erkers

---------------------------------------------------------------------------

/miljopris-sammilsdal.jpg /miljoprisoverlamnande.jpg
Centerpartiets styrelse och trädgårdsföreningen i Sammilsdals skolträdgård. Ordförande
Mona Erkers tar emot miljöprisdiplom från kommunalrådet/styrelseordförande Ulrika Liljeberg.

/miljopris-centern-o-tgf.jpg/miljopris-fikastund.jpg
Centerpartiets styrelse och Leksands trädgårdsförenings styrelse, som dricker kaffe/te och äter kakor bakade av trädgårdsföreningens styrelsemedlemmar.

Miljöpris 2014

3 juni fick föreningen mottaga Centerpartiet i Leksands miljöpris, som bestod av ett diplom samt 3.000:-. Motivering: ”För ert långa arbete med att sprida intresset för bl a ekologisk odling, både i teori och praktik. För ert stora engagemang i att bevara och utveckla kunskap om allt från fröer, plantor och blommor till lökar och bönor. Ni bidrar med er odlarglädje till ett vackrare och på många sätt rikare Leksand som gagnar vår miljö på ett mycket positivt sätt.” Hela centerpartiets styrelse deltog vid diplomutdelningen, som skedde vid föreningens skolträdgård vid Sammilsdalskolan. Föreningens medlemmar hade ordnat med kaffe/te och bakat kakor.