Medlemmar

/larses-vaxthus-med-sumer-snow.jpg

Vill du visa din trädgård?

Varje sommar bjuds föreningens medlemmar in att titta på olika trädgårdar. Vill du visa din trädgård eller känner du någon som har en trädgård att visa? Det spelar ingen roll om trädgårdens ägare är medlem i föreningen eller inte.
Kontakta då Mona Erkers, tel 0247-109 79 eller 073-223 29 95.

/leksands-trgfor-logga-blaklocka-farg-liten.jpg

Höstbrev 2018
från Leksands trädgårdsförening

Sommaren 2018 kommer vi att minnas som den varmaste vi någonsin upplevt. Ja, faktiskt ända sedan mätningarna började för 260 år sedan. Växtligheten betedde sig inte som vi är vana vid, blomningen både bland vilda arter och trädgårdsväxter gick över oväntat snabbt och ”för tidigt”. En del arter blommade inte alls. En hel del köksväxter hade svårt att etablera sig i torkan, annat växte ovanligt bra. Vi har fått uppleva något av extremväder och hur lite vi människor kan förbereda oss inför det.

För föreningen har verksamheten flutit på som vanligt, förutom att det varit trögt med erbjudande om trädgårdsvisningar pga värmen och torkan. Vi tackar de fyra odlare vi fått nöjet att besöka.

Vi har deltagit i ”Låna frö på bibblan” vid tre tillfällen på våren.

Plantloppisen vid skolträdgården blev som vanligt välbesökt.

Liekurs med fem deltagare hölls av Per-Inge Mill i Rönnäs redan 30 juni, rekordtidig skörd. En härligt avkopplande dag.

Blomsterdagen på Leksands gammelgårdar drog en hel del besökare. Flera medlemmar ur föreningen deltog med försäljning och information till besökare gavs om föreningen.

Årets resa med fullsatt buss gick till Skattungbyn där vi bl a fick veta mer om folkhögskolekursen ekologisk odling och hållbar livsstil. Tack Birgitta och Anja för utmärkt arrangemang.

Skördefesten på Hildasholm lördagen den 1 september blev som vanligt en trivsam och lyckad dag. Försäljningen av blommor och grönsaker gick som smort, tävlingsbidragen var i år fler än vanligt. Grattis till vinnaren Karin Andrén!

Kommande program:
Odla ätbart i Dalarna, en dag full av kunskap och inspiration. Filmsalen, Stabergs bergsmansgård, Falun. Lördag 29 september kl 10–16. Anmälan senast 21 sept. Se annons på hemsidan. En av föredragshållarna blir Anja Tengnér om mjölksyrejäsning av grönsaker.

Fröträff med Agneta Magnusson och Yngve Mauritsson, lördagen den 20 oktober kl 12.00 i Karlfeldtsrummet på biblioteket. De lär ut mera om att ta frö och mycket annat växtnyttigt.

Medlemskap. Vi vill gärna veta vad du förväntar dig av ditt medlemskap, har du idéer eller tankar om föreningens arbete? Skriv eller ring någon i styrelsen eller skriv ett meddelande på vår e-postadress leksandstradgardsforening@gmail.com

Har du förnyat ditt medlemskap i föreningen för år 2018? Detta för att du ska finnas med i registret och få all information om verksamheten och kunna delta i alla aktiviteter.
Årsavgift 120 kr insättes på bankgiro 864–4205. Kom också ihåg att meddela eventuell ändring av postadress, telefon eller e-postadress till Monica Rönnkvist monickvist @ gmail.com eller mobiltel 070–362 90 09.

Tack för deltagande i våra aktiviteter 2018, välkommen tillbaka nästa år!!!
Styrelsen/Mona Erkers

---------------------------------------------------------------------------

/miljopris-sammilsdal.jpg /miljoprisoverlamnande.jpg
Centerpartiets styrelse och trädgårdsföreningen i Sammilsdals skolträdgård. Ordförande
Mona Erkers tar emot miljöprisdiplom från kommunalrådet/styrelseordförande Ulrika Liljeberg.

/miljopris-centern-o-tgf.jpg/miljopris-fikastund.jpg
Centerpartiets styrelse och Leksands trädgårdsförenings styrelse, som dricker kaffe/te och äter kakor bakade av trädgårdsföreningens styrelsemedlemmar.

Miljöpris 2014

3 juni fick föreningen mottaga Centerpartiet i Leksands miljöpris, som bestod av ett diplom samt 3.000:-. Motivering: ”För ert långa arbete med att sprida intresset för bl a ekologisk odling, både i teori och praktik. För ert stora engagemang i att bevara och utveckla kunskap om allt från fröer, plantor och blommor till lökar och bönor. Ni bidrar med er odlarglädje till ett vackrare och på många sätt rikare Leksand som gagnar vår miljö på ett mycket positivt sätt.” Hela centerpartiets styrelse deltog vid diplomutdelningen, som skedde vid föreningens skolträdgård vid Sammilsdalskolan. Föreningens medlemmar hade ordnat med kaffe/te och bakat kakor.